Żywienie

 

Żywienie

W naszym Przedszkolu wspieramy dzieci w samodzielnym decydowaniu o tym ile i co zjedzą. Zależy nam, aby dzieci były najedzone, a nasze posiłki smaczne i zdrowe. Chcemy aby dzieci uczyły się odpowiedzialności i decydowania o sobie. Staramy się, aby decyzje podejmowane przez dziecko były adekwatne do jego wieku i jego indywidualnych potrzeb.

Zwracamy również uwagę na to, ile dziecko zjada w ciągu dnia, zachęcamy do jedzenia i próbowania nowych potraw. Zależy nam, aby dzieci umiały rozpoznać naturalny moment nasycenia. Jest to istotne w aspekcie przeciwdziałania zaburzeniom żywieniowym.

Opracowane zasady spożywania i podawania posiłków, które wprowadzamy, mają nam w tym pomóc. Ważne jest, aby to był łagodny i zaplanowany proces. Chcemy wspierać dzieci w tym, aby jadły i stopniowo przyzwyczajać je do zdrowych praktyk.

Nauka wdrażania do samodzielnego decydowania jest zaplanowana i dostosowana do wieku. Z czasem dzieciom coraz łatwiej będzie zorientować się ile i kiedy chcą zjeść tak, aby odczuwać sytość.

Ponadto na bieżąco monitujemy – co dzieci chętnie zjadają, a co nie – i będziemy wprowadzać stosowne modyfikacje z porozumieniu z dietetykiem.

W naszym przedszkolu jemy zdrowe posiłki nie zawierające cukru i soli. Nie spożywamy białego pieczywa i białych makaronów. Wszystkie napoje (kompoty, herbaty ) nie są dosładzane cukrem.

Rekomendujemy

  • zachęcanie do próbowania różnych potraw
  • wdrażanie do samodzielności
  • wdrażanie do autonomicznych decyzji dziecka
  • uczenie odpowiedzialności
  • uczenie rozpoznawania uczucia sytości
  • akceptowanie odmowy dziecka
  • celebrowanie spożywania posiłków

 

Przykładowe komunikaty kierowane do dzieci:

  • To jest ważne by jeść regularne posiłki, dzięki temu nie będziesz odczuwał głodu.
  • Sprawdź czy masz jeszcze ochotę coś zjeść.
  • Teraz jest czas jedzenia, zobacz na co jeszcze masz ochotę.
  • Zanim pójdziesz, chciałabym, abyś zjadła tyle i żebyś była pewna, że już się naprawdę najadłaś.
  • A może chciałabyś spróbować? Sprawdzić, czy będzie Ci smakowało, czy nie.
  • Widzę, że na talerzu zostało Ci jeszcze np.; mięso.  Czy jesteś gotowy to zjeść?

 

Unikamy

  • szantażu emocjonalnego
    Jeśli kochasz mamusię, to zjedz to dla niej.
  • warunkowania
    Jak zjesz obiad to dostaniesz coś fajnego.
    Jeśli nie zjesz obiadu to nie będziesz mogła się bawić.
    Dopóki nie skończysz to nie odejdziesz od stołu
  • wywoływania poczucia winy
    Na świecie dzieci głodują, a Ty nie chcesz jeść.
  • zmuszania i decydowania za dziecko
    Musisz to zjeść i bez dyskusji!
  • manipulowania
    Jak chcesz być zdrowy to musisz zjeść surówkę.
    Grzeczne dzieci zjadają warzywa.
  • przynoszenia i spożywania słodyczy, dopuszczamy słodycze w dniu urodzin w rozsądnych ilościach

 

Korzyści dla dziecka

  • rozwój umiejętności samodzielnego spożywania posiłków
  • rozwój umiejętności podejmowania decyzji co i ile zjem
  • umiejętność dostosowywania wielkości posiłków do indywidualnych potrzeb
  • nauka brania odpowiedzialności za swoje decyzje
  • nauka zasad zdrowego żywienia
  • nauka zasad higieny spożywania posiłków
  • nauka zasad zachowywania się przy stole
  • nauka celebrowania spożywania posiłków
  • przeciwdziałanie zaburzeniom związanym z odżywaniem
  • przeciwdziałanie otyłości, anoreksji, bulimii itd